VAGYONI BIZTOSÍTÉK – KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK

MI AZ A VAGYONI BIZTOSÍTÉK? 

A felnőttképzést folytató intézménynek vagyoni biztosítékkal kell rendelkeznie az engedélyezett felnőttképzési tevékenysége  folytatásának teljes időtartamára (és a felnőttképzési tevékenysége  megszűnését követő hat hónapig) az előlegként befizetett képzési díj  azon részének a visszafizetése céljából, amelyre a képzés bármely  okból történő ellehetetlenülése miatt az intézmény már nem nyújtott  szolgáltatást.

KIFUTÓ engedélyről beszélünk akkor, ha a Felnőttképzési törvény 2019. 12. 31-I hatályos állapota szerinti engedéllyel rendelkezel (4 képzési kör OKJ, 393-as korm. rendelet)

ÚJ engedélyről akkor, ha a 2020. 01. 01-től hatályos törvényi állapotról. (Bejelentés/engedély, 11/2020-as kormányrendelet)

MILYEN FORMÁJA LEHET?  

  • Biztosítóval kötött biztosítási szerződés (biztosítás)
  • Hitelintézetnél lekötött elkülönített és zárolt pénzösszeg (letéti szerződés)

MEKKORA ÖSSZEGRŐL BESZÉLÜNK? 

Az alapösszeg az éves felnőttképzési tevékenységünkből származó árbevétel 2 százaléka, de,

  • kifutó engedéllyel rendelkezőknek minimum 500.000 forint,
  • új engedéllyel rendelkezőknek 1.000.000 forint.

Fontos, hogy csak az engedélyezett képzési tevékenységről beszélünk (2013. évi LXXVII. „törvény a felnőttképzésről” hatálya alá tartozó), érdemes az éves pénzügyi kimutatásainkban is elkülöníteni ezt a bevételt.

MI A TAPASZTALAT BIZTOSÍTÁS ESETÉN?  

A biztosítóval kötött szerződés esetén a partnereinktől érkezett tapasztalataink alapján az 500.000 forint terhére vállalt kockázati díj 45e forint körül mozog éves szinten. Jelenleg a mi ismereteink szerint egy biztosító (Generali) nyújt ilyen szolgáltatást, de ott is érdeklődjetek az éppen aktuális feltételekről, mert ismereteink szerint lezárt üzleti évet is kérnek és egyéni vállalkozókkal nem kötnek szerződést.

MEGKÖTÖTTÜK A SZERZŐDÉST, HOGYAN TOVÁBB?  

Ha rendelkezünk megkötött biztosítással, vagy letéti szerződéssel, akkor évente az árbevételünk változásának függvényében igazolnunk/jelentenünk kell a Pest Megyei Kormányhivatalnak.

MIKOR KELL JELENTENÜNK?  

Jelentési kötelezettségünket az üzleti évfordulótól számított hatodik hónap 15-ik napjáig kell megtennünk. (Tehát aki december 31-el zárja az üzleti évét, annak következő év 06. 15-ig)

HOGYAN TUDJUK EZT MEGTENNI?  

  • Kifutó engedély esetén: kizárólag elektronikus úton lehet jelenteni a felnottkepzes@pest.gov.hu címre küldött, a PMKH által készített formanyomtatványon, mellékelve a letéti/biztosítási szerződést is.
  • Új engedély esetén a FAR-ba kell jelenteni (június 9-től)  a PMKH által készített formanyomtatványon, mellékelve a letéti/biztosítási szerződést is.

A formanyomtatvány megtalálható a Kormányhivatal weboldalán a letölthető anyagok,

formanyomtatványok menüpontban:

VAN MÉG VALAMI FONTOS TUDNIVALÓ?

  • Az engedély megszerzésének évében nem kell jelentenünk, tehát akik idén szerezték meg az “új” engedélyüket azoknak nincs jelentési kötelezettségük. (Az “ÚJ” rendszerben, a kifutóban ha még megvan az engedély akkor ott természetesen van)
  • Ha mindkét engedéllyel rendelkeztek, akkor mindkét formanyomtatványon külön-külön jelenteni kell, akkor is, ha összevont (mindkét kormányrendeletre hivatkozást tartalmazó) vagyoni letéti szerződésetek van, erre nagyon figyeljetek oda.
  • Akkor is kell jelenteni, ha nem változott a vagyoni biztosíték összege.

ÖSSZEFOGLALVA:  

Módosítjuk/megkötjük a banknál/biztosítónál a szerződésünket, letöltjük a Kormányhivatal oldaláról a formanyomtatványt, kitöltjük, aláírjuk, majd beszkennelve (ügyesebbek elektronikus aláírással ellátva…) a kifutó engedéllyel rendelkezők elküldik a Kormányhivatal e-mail címére, az új engedéllyel rendelkezők pedig június 9-e után a FAR-ba töltik fel a nyomtatványokat. Ha mindkettővel rendelkezünk akkor mindkettőt meg kell tennünk természetesen.

Jó munkát és sok képzést 🙂